Behoven fortsatt stora i Turkiet

Vi har satt upp 5 000 tält med sängar och annan utrustning, och ytterligare 2 000 tält är på gång. . Det berättar Birsen, medlem i Botkyrka Pingst och som arbetar för organisationen First Hope i det jordbävningsdrabbade Turkiet.

Som vi tidigare berättat har Botkyrka pingstförsamling tillsammans med andra kyrkor, privatpersoner och organisationer stöttat arbetet ekonomiskt.

Birsen kommer att finnas kvar i arbetet i Antykia under ett halvår och är stationerad på ett amerikanskt sjukhus, Samaritan Purse. Arbetsuppgifterna är många. Den senaste tiden har man utökat antalet mobila hygienstationer i staden. Varje station har två duschar och två toaletter.

– Just nu finns 46 sådana, men inom kort har vi 120 stycken. Vi anställer också personer i lokalbefolkningen för att sköta påfyllning och städning av hygienstationerna, berättar Birsen.

Birsen berättar att organisationen inlett samtal med sydkoreanska staten om att sätta upp en container-stad i Antakya. Man väntar bara på godkännande från myndigheterna om var placeringen kan bli.

– Behoven är enorma.  Några få affärer har börjat öppnas. Det är tungt att höra allas berättelser, både ute bland folk och på sjukhuset. Men vi är tacksamma till Gud att vi får vara med och förmedla hopp, att hjälpa och att skapa relationer med så många familjer och individer, säger Birsen.

– Vi har nu tre barnaktivitets-tält på olika platser i stan. Vi skaffade tälten och har en anställd ansvarig pedagog/psykolog för dessa. Lokala lärare och pedagoger och frivilliga hjälper barnen genom lek, möjlighet att rita,  terapi, pratstunder och sånger.

Staten har bestämt att ta över alla utländska sjukhus tidigare än planerat så Birsen har fullt upp med överlämningsprocessen.

– Det handlar om att både vara koordinator och att ta hand om den turkiska personalen på Samaritans purse-sjukhuset. Folk är så berörda av den omsorg och kärlek och god vård de mött på sjukhuset. Det händer ”små” mirakler och folk pratar mycket gott om personalen och vår organisation, säger hon.

På bilden ovan syns Birsen hjälpa till vid matutdelning från en av hygien-stationerna. I bildkollaget nedan finns fler bilder från hjälparbetet samt bilder som visar förödelsen efter jordbävningen.