Internationellt

Sedan församlingen bildades 1926 har vi sänt ut ett 40-tal missionärer. Under den tiden har också arbetet förändrats. Flera av de partner vi samarbetar med har utvecklats till starka och självständiga kyrkor och vi möter utmaningarna tillsammans med våra partner.

I samarbete med PMU

Vi ser att det är klokt att arbeta tillsammans där det går. Då använder vi våra gemensamma resurser på ett klokt sätt. PMU, Pingstmissionens utvecklingssamarbete, är pingströrelsens biståndsorganisation som utöver det direkta arbetet med utvecklingsprojekt och humanitära insatser driver påverkansarbete, kommunikations- och insamlingsarbete och Second hand-butiker i Sverige. Församlingens Second hand-butik i Alby bedrivs i samarbete med PMU.

Våra PMU- projekt

BBC – Bethlehem Bible College

En evangelikal bibelskola i Betlehem, grundad 1979. Projektet stöttar mediala program, seminarier och workshops för att öka kunskap och medvetenhet om framför allt kvinnor och barns rättigheter hos palestinska myndigheter, för att minska sociala orättvisor i samhället. Målgrupp är män, kvinnor och barn.

PBS – Palestinian Bible Society

Arbete för att sprida Guds ord till palestinier i Jerusalem, Västbanken och Gaza. Projektet syftar till att träna ungdomar till goda ledare som kan förstå sina rättigheter i samhället. Målgrupp utgörs även av representanter från andra organisationer och lokala myndigheter

Kenya – Samarbetspartner Free Pentecostal Fellowship in Kenya

Två pågående projekt, det första är ett arbete mot könsstympning med målsättning att minska kvinnlig könsstympning bland massajer genom att förändra attityder och kunskap om könsstympningens konsekvenser och om jämställdheten och nya försörjningsmöjligheterna. Ytterligare ett projekt för fred och försoning där det övergripande målet har varit att öka motståndskraft mot frekvent torka och våldsamma konflikter i pastoralsamhällena Turkana och Pokot.

Egypten

Projektet, som genomförs av vår partner i landet, Delta Ministry, fokuserar på att ge föräldrar och lärare ökad kunskapen om barnens rättigheter men även att stödja barns förståelse för att förstå sina rättigheter.

Egna projekt

Indien

Alfabetiseringarbete i Karnataka-provinsen bland fattiga kvinnor i området.

Syrien/Libanon

Flyktingarbete för att stötta med nödhjälp till Damaskus och ge ekonomiskt stöd till flyktingfamiljer i Libanon.

Turkiet

Flyktingarbete riktat mot syriska flyktingar och romer.

Marocko

Bibelöversättning och stöd till hemförsamlingar.

Egypten

Produktion av kristna böcker, familjerådgivning på nätet och annat kontaktskapande arbete i samarbete med IBRA.

Mellanöstern och Nordafrika

a

Vår församling är regionansvarig för pingströrelsens engagemang i Mellanöstern och Nordafrika (MÖNA). Det innebär att församlingen är utsedd till att leda och koordinera arbetet samt stötta andra församlingar i Sverige som arbetar i Mellanöstern.i Mellanöstern.