Vår tro

Gud

• Gud är universums skapare och är evig och närvarande överallt. I Skapelsen kan vi uppfatta hans existens.
  • Gud kan inte till fullo förstås och utforskas av människor, men han uppenbarar sig som Fadern, Sonen och den helige Anden och inbjuder oss att lära känna honom.
  • Jesus är Gud, och blev människa (inkarnationen). Han levde här på jorden och visade oss vem Gud är.

Människan

• Människan är skapad till Guds avbild. Alla människor har därför ett lika och okränkbart värde.
  • Alla människor har syndat. Synden innebär att människan är andligt död, skild från Gud och i behov av frälsning.

Frälsning

• I sin död på korset bar Jesus hela mänsklighetens synd och försonade människan med Gud. Utan att ha förtjänat det får vi ta emot syndernas förlåtelse och evigt liv som en gåva. I Jesus blir vi nya skapelser.
  • Genom att bekänna Jesus som Herre och tro att Gud har uppväckt honom från det döda blir människan räddad.
  • Genom dopet i vatten bekräftar vi att vi vänt om till Gud. tror på Jesus och vill följa honom. Dopet sker på egen bekännelse och genom nedsänkning. Vi döps in i Kristus och blir en del av församlingen.

Den helige Ande

• Den helige Ande ger liv (föder på nytt) och förvandlar oss inifrån så att vi liknar Jesus.
  • Andens dop (att bli fylld av Anden) ger oss kraft och nådegåvor, för att vi ska kunna tjäna Gud och medmänniskan på sätt som övergår vår mänskliga förmåga.

Bibeln

• Bibeln är Guds Ord eftersom Gud inspirerat de olika författarna.
  • Bibeln är grunden för vår tro och våra värderingar, och innehåller anvisningar för hur vi ska leva i förhållande till Gud, vår nästa och oss själva. Framtiden
  • Vi tror på uppståndelsen från det döda.
  • Vi tror också att Jesus Kristus ska återvända till jorden för att slutgiltigt besegra ondskan, döma alla människor rättvist och upprätta sitt eviga himmelska rike.
  • Vi tror också att Skapelsen kommer att ska befrias från förstörelsen och återställas/förnyas.

Församlingen

• Guds tanke är att varje kristen ska vara en del av en lokal församling.
  • Församlingen består av människor som tror på och följer Jesus. Vi samlas till bön och lovsång, undervisning, nattvard och för att stötta varandra.
  • Församlingen har uppdraget att i ord och handling visa på Jesus och Guds rike.