De föreslås bli nya församlingsledare

(Uppdaterad 2024-03-15)

På årsmötet 9 mars utökas den grupp vi numera kallar församlingsledare, tidigare ofta kallade ”äldste”. Förslaget inför mötet är att välja Monali Rulander Egserius och Andreas Dahlberg till de tjänsterna.

Här får de chans att presentera sig själva:

Monali Rulander Egserius

Ålder: 25.

Bor: Bromma.

Bakgrund: Barn- och ungdomsledare i Norrtälje. Jobbat på ungdomsgård och byggvaruhus, bland annat. Bibelskola i London. Går nu på pastorsutbildningen ALT.

Intressen: Springa. Kolla på film med vänner och familj. Fika med folk. Samt läsa.

Dold talang: Jonglör.

1. Hur skulle du beskriva dig själv med tre ord?

– Glad, oftast positiv, social.

2. Vad tänkte du när du fick frågan om att bli församlingsledare?

– Att det var en otroligt ärofylld fråga att få. Sedan blev jag också väldigt ödmjuk inför uppgiften och tänkte ”kan jag?”. Men jag tror också att Gud leder mig till det.

3. Vilka egenskaper hos dig själv tror du kan vara viktiga i den nya tjänsten?

– Jag tror jag är bra på att ställa frågor. Jag tror att den sociala sidan är viktig som församlingsledare, att man kan se människor. Det är väl de saker jag tror att jag kan bidra med.

Andreas Dahlberg

Ålder: Hunnit bli 51, men känner mig som 35.

Bor: Jag, Charlotta och våra tre söner i Tullinge sedan 2008, tidigare Nacka.

Bakgrund: Uppvuxen i byn Gustafs i södra Dalarna. Heja Leksand!

Chef på ett bolag i Stockholm, jobbar bland annat med ledarfrågor, strategi och försäljning.

Före det på RISE, Research Institutes Of Sweden. Även arbetat i församlingstjänst i Göteborg.

Intressen: Inte mycket ledig tid, men älskar att fiska samt åka båt.

Dold talang: Oerhört intresserad av gamla luftkylda VW samt Porsche, kan nog det mesta om dem. Fråga så kan ni få höra i timmar.

1. Hur skulle du beskriva dig själv med tre ord?

– Driven, glad, tacksam.

2. Vad tänkte du när du fick frågan om att bli församlingsledare?

– Blev väldigt inspirerad samt tacksam. Men framför allt, ödmjuk inför uppgiften.

3. Vilka egenskaper hos dig själv tror du kan vara viktiga i den nya tjänsten?

– Hos mig är bönen och ordet väldigt viktiga, det är en del av mitt DNA. Samt att leda och lyfta andra människor.

Uppdaterad: Årsmötet 9 mars 2024 beslutade enligt förslaget att anta Monali och Andreas som nya församlingsledare/äldste.