”Särskilt utsatt område” blir ”särskilt utvalt”

I en presentation av församlingens arbete i Fittja vid XL-gudstjänsten 5 mars, målades förutsättningarna för projektet i delvis motsägelsefulla penseldrag:

– Fittja är ett särskilt utsatt område med stor segregation, med många arbetslösa och där många lever i utsatthet, särskilt barn. Men för oss för det ett utvalt område, dit vi är kallade av Gud, sa Per Lilja som inledning, men lade också till den andra sidan av verkligheten:

– Fittja är också ett kreativt, spännande och färgglatt område med massor av härliga människor. Och massor av positiva insatser görs av många aktörer för att lyfta området.

Per, som tidigare själv varit missionär i utlandstjänst, berättade om hur han upplevt ett tilltal från Gud att börja arbeta i området, där 90 procent har sina rötter i andra länder än Sverige. Flera medlemmar fyllde på med liknande vittnesbörd om hur Gud öppnat dörrar och om den glädje de känt i uppgifterna.

Det hela började med nattvandringar och har nu utvecklats med flera olika delprojekt. Sedan ett drygt år hyrs en lokal på Värdshusvägen 14, där också en liten Second hand-butik startats.

– ”Kvinna för kvinna framåt”, har funnits några år, berättade Lena Lilja och Nicole Metni. Första året kom ingen, men vi fortsatte att träffas som ledare och bad. Nu består kvinnogruppen av 20-25 kvinnor som träffas och pratar ekonomi, matlagning (även i praktiken!), svenska seder och bruk, och mycket annat.

De flesta som är engagerade i församlingens Fittjaprojekt är kvinnor. Det föranledde Pia Holmgren att efterlysa männen i församlingen:

– Kom och var med. Ni kan åtminstone dricka en kopp kaffe och samtala med människor som kommer till Second handförsäljningen.

Verksamheten expanderar stadigt. Nu erbjuds även språkkafé och läxhjälp inom projektets ram, och församlingen blir mer och mer etablerad i området.

– Vi deltar i nätverksträffar och har täta kontakter med områdesutvecklaren, berättade Nicole, som fått positiva reaktioner från både den kommunala förvaltningen och privatpersoner för engagemanget i Fittja.

En Alphakurs hölls under hösten, och med den som grund etableras nu också en husförsamling i Fittja, med Hans Erik Bylund som ledare.

– Församlingen har väldigt få medlemmar i området, men vi tror att med en husförsamling kan vi få lokalt engagemang i våra insatser, menade Hans Erik. Husförsamlingen är också en viktig del i den långsiktiga målsättningen: Vi är i Fittja för att stanna!