Kristna i Turkiet hoppfulla trots motstånd

(2023-01-22)

– Vi förföljs inte men vi möter starkt motstånd.’- Vi förföljs inte men vi möter starkt motstånd.

Det säger Andrew Brinley och Özgur Uladug från Antalya Evangelical Church.

Özgur är ungdomspastor och Andrew är med i ledningen av församlingen. Botkyrka pingstförsamling är engagerad i flyktingarbete i Turkiet, dock inte med just denna församling. Men de båda hade möjlighet att besöka oss i samband med den internationella pingstpastorskonferensen i Stockholm.

Birsen Karlsson, som tolkade gästerna, var medlem i deras församling under en tid hon bodde i Turkiet. Hon ledde en hemgrupp och deltog i det sociala arbetet. Dessutom har hon och Özgur arbetat tillsammans på tv-kanalen Hayat.

Andrew berättar att han och hans hustru fått en kallelse från Gud att arbeta bland turkar, och de fanns tidigare i samma uppgift i Ryssland. I Antalya bor för övrigt många rysktalande.

– Sedan elva år arbetar vi med lokala troende i Antalya. Den församling vi finns i nu hade tidigare 80 medlemmar men vi är nu 250, berättar han.

Andrew och Özgur säger att det inte råder förföljelse i Turkiet men att de möts av mycket motstånd som ibland yttrar sig i byråkratiskt krångel. Men hot är vanliga och sista åren har över 100 arbetare utvisats.

– Vi har inte alla rättigheter eftersom vi inte är godkända som religiös minoritet. Vi kan inte ordna egna pastorsutbildningar och vi kan inte evangelisera som vi vill.

Ett exempel är att de under sju år ansökt om att få dela ut biblar utanför sin lokal. De har blivit hänvisade från den ena instansen till den andra men bara fått nej. Så Özgur bestämde sig för att gå ut ändå och blev ganska snart stoppad av polis.

– Jag försökte få honom att förklara vilken lag som förbjöd detta, men han kunde inte svara på det. Jag sa att ”om jag begått ett brott så grip mig”. Till slut fick jag tillstånd att dela ut biblar men jag fick inte ha en monter eller liknande, berättar han.

– Så vi har många rättigheter enligt lagen, men samhället förhindrar oss av olika orsaker som inte alltid är legala, säger han.

Han berättar också att de får utstå hot och folk med pistoler kommer till kyrkan ibland.

– Men ingen kan förhindra Guds verk. Vi fortsätter jobba och att dela Guds ord.

Kristen media ligger långt framme i Turkiet och ökade ännu mer under pandemin. Kyrkorna såg då hur viktigt det var, menar Özgur och Andrew. Det finns två kristna tv-kanaler och en radiokanal i nästan varje stadsdel. Många församlingar har eget mediearbete och sänder live eller lägger ut sina gudstjänster på Youtube och liknande medier.

De kristna i Turkiet består av katoliker, ortodoxa, protestanter, sammanlagt cirka 150 000. Av dem är ungefär 15 000–20 000 protestanter. Turkiet har 85 miljoner invånare.

Andrew Brinley och Özgur Uladug från Antalya Evangelical Church. Till höger Birsen Karlsson.