Internationella gäster väntas i januari

(2022-12-15)

Både söndag 8 och söndag 15 januari kommer flera av våra internationella samarbetspartner på besök.

Bakgrunden är att den årliga konferens Pingst Pastor denna gång bjudit in ett par hundra av rörelsens samarbetspartner runt om i världen. Konferensen har därför i år namnet ”Pingst Pastor International”. Flera av gästerna kommer från projekt som vår församling är ansvariga för eller delaktiga i och vi blir deras värdar under Sverigevistelsen.

– Det är en fantastisk möjlighet. Pandemin och kriget i Ukraina samt också ett indraget stöd från Sida har gjort att vi inte kunnat mötas på flera år, säger Anne Rajala, missionsrådets ordförande.

Hon berättar att besöket blir helt rätt kopplat till den målsättning som rådet och församlingsledningen beslutat om för 2023, nämligen att utveckla samarbetet med våra partner.

– Vi vill fördjupa gemenskapen och lära mer av varandra. Våra respektive pastorer kan bidra med undervisning för varandra och vi har utmaningar där vi behöver hjälpas åt, säger Anne Rajala. Det finns mycket vi i Sverige kan lära av deras arbete, menar hon.

Den 8 januari deltar medarbetare från Egypten i vår gudstjänst och söndagen därpå, den 15:e, finns flera medarbetare från Kenya och Indien med. Det kan bli aktuellt med fler gäster, men det finns en viss osäkerhet kring vilka som får visum hit.

– Vi har också en förhoppning att under våren kunna ordna en resa för en grupp ungdomar till något av samarbetsländerna, berättar Anne Rajala. Det finns med i budgeten och förhoppning är att en sådan resa skulle bli en inspiration för många ungdomar att satsa mer internationellt.